Czy popełniasz 10 częstych błędów w kampanii AdWrods?

Czy Ty też popełniasz te 10 błędów w Google AdWords?Wszyscy zaznajomieni z tematem internetowego marketingu wiedzą, że najlepszym narzędziem zwiększania ruchu na stronie jest Google AdWords. Niestety to narzędzie nieprawidłowo obsługiwane może być dość obszerną inwestycją, dlatego sztuką jest zarządzanie kampaniami w taki sposób aby uzyskać jak najlepszy efekt przy jak najmniejszej inwestycji. Źle zarządzany AdWords może przynieść właścicielom więcej szkody niż pożytku, ale dobrze zarządzany nigdy nie będzie postrzegany jako „wyrzucone pieniądze w błoto” . Tak więc co robić aby dobrze zarządzać? Napewno nie popełniać błedów takich jak wymienione w tym artykule:

#1 Źle grupowane słowa kluczowe

AdWords jest narzędziem pozwalającym na kreowanie kampanii grup w celu zarządzania kilkoma różnymi typami kampanii reklamowych. Dla przykładu, jeśli masz kampanię reklamy produktu i kampanię reklamy treści strony (np. Blogi, portale informacyjne), każda z nich będzie zarządzana osobno. Dla każdej z kampanii dzięki temu możesz posegregować swoje reklamy i słowa kluczowe w osobne grupy.

 Źle zgrupowane słowa kluczowe

Nie używanie tego rozwiązania jest niczym innym jak wołaniem o problemy. W momencie gdy nie mamy pogrupowanych reklam, do wszystkich reklamowanych elementów przypisane mamy te same reklamy. Dzięki temu tworzy się lekki bałagan na naszym koncie. Ma to również wpływ na współczynnik PPC, im lepiej dopasowane reklamy do słów kluczowych, tym chętniej ludzie klikają w nasza reklamę.

Zalecenie: Najlepszym rozwiązaniem jest stosowanie nie więcej niż 20 słów kluczowych na grupę. Pomoże to nam się odnaleźć w swoim koncie, ale także precyzuje nam dopasowanie do oczekiwań odbiorców.

#2 Nie używanie dobrych dopasowań słów kluczowych

Jest to kolejny błąd popełniany przez ludzi, nie używają dobrych połączeń słów kluczowych w swoich reklamach. AdWords pozwala Ci dodawać do swojej kampanii kilka różnych kombinacji swoich fraz dzięki narzędziu dodawania słów kluczowych od AdWords, co może zwiększyć trafnośc wyszukiwania potencjalnych klientów. Do wyboru mamy dodawanie fraz jako dopasowania przybliżone, dopasowanie do wyrażenia czy też dopasowanie ścisłe, dokładnie takie jak chcemy.

Zalecenie: Najlepszym podejściem do sprawy będzie zaczęcie dodawania słów kluczowych prostych, a z czasem rozwijanie ich na inne sposoby na podstawie danych zebranych dzięki podstawowym słowom kluczowym. Jeśli podstawowe słowa kluczowe nie dają nam oczekiwanych efektów, należy zacząć je rozbudowywać na podstawie danych dostarczonych nam przez wiele narzędzi. Aczkolwiek jeśli rozwiniemy frazy i nie przyniosą nam one lepszych efektów, to będziemy wiedzieć, że lepszym sposobem był ten pierwszy z ogólnymi frazami .

#3 Nie używanie negatywnych słów kluczowych

Wiele osób nie wie, że AdWords pozwala na używanie funkcji dodawania negatywnych słów kluczowych. W czym to pomaga? Otóż jeśli dodamy takie słowa kluczowe do kampanii, pomoże nam to sprecyzować grono odbiorców. Polega to mianowicie na tym, że słowa kluczowe dodane do negatywnych słów kluczowych mimo podobieństw do naszych fraz nie będą wyświetlały naszych reklam. Dzięki temu potencjalny klient nie zostanie wprowadzony w błąd, że wyszuka coś czego potrzebuje a potem okaże się że nasza firma oferuje coś zupełnie innego... Dla przykładu, jeśli mamy sklep internetowy z obuwiem damskim, ale nie posiadamy w ofercie butów sportowych, do negatywnych słów kluczowych możemy dodać frazę „damskie buty sportowe”, a do pozytywnych dodać „damskie buty”. Podobne frazy, ale jednak nie ma ich w naszym asortymencie. Dzięki temu osoby które wpiszą „damskie buty sportowe” nie trafią na naszą stronę, ale jak wpiszą „damskie buty” –owszem. Dzięki temu i my i klient unikniemy rozczarowania brakiem sportowego obuwia dla kobiet.

Zalecenie: Zastanów się, jakie słowa kluczowe mogłyby być podobne do Twoich fraz, aczkolwiek nie występują w Twojej ofercie. Następnie dodaj je do Negatywnych Słów Kluczowych, dzięki temu unikniesz problemów i nieporozumień, a jednocześnie dokładniej sprecyzujesz kampanię dla swoich produktów.

#4 Większe zaufanie do własnej kreatywności niż do liczb

Błędem jest zakochiwanie się we własnej wersji strony czy kampanii. Większe znaczenie w prowadzeniu właściwej kampanii ma tutaj liczbowa strona i statystyka. Bardziej dla sukcesu tutaj liczy się testowanie swoich dzieł i odzwierciedlenie ich w skuteczności kampanii. W momencie gdy osiągniemy między 20 a 40 kliknięć, należy wybrać tą wersję, która z nich osiąga najlepsze wyniki i ma najlepszy współczynnik konwersji, najwyższy współczynnik kliknięć a także najniższy koszt pozyskania(CPA) – to wszystko są liczby, do których mamy dostęp bezpośredni. Dzięki tym liczbom właśnie możemy zadecydować która wersja strony i kampanii będzie najlepsza dla naszego biznesu, a nie możemy patrzeć na własne gusta i preferencje. Niestety nie zawsze pokrywają się one z gustami naszych odbiorców.

Zalecenie: Najważniejsze jest testowanie. Jeśli powiedzie się jakieś porównanie np. Dwóch wersji kampanii, należy wyeliminować tą kampanię która przegrała w starciu z rzeczywistością, a należy zostawić tą zwycięską, nie należy zachowywać sentymentów, że ta przegrana np. Jest ładniej wykonana, bo to nie o nasze gusta tutaj chodzi...

#5 Nie inwestowanie we własną markę

Wielu uważa, że skoro już jakieś fundusze zainwestowali w reklamę swojej marki, to mogą odpuścić. Uważają ,że skoro pozycja marki już jest umocniona, to nie muszą już się reklamować. Błąd! A dlaczego? Nawet jeśli dzięki reklamom nasze obroty wzrosły o 500%, to nie znaczy że możemy dać sobie spokój z reklamą... Konkurencja nie śpi, więc jeśli my odpuścimy, to oni zainwestują i nas przebiją. Wtedy nasze obroty spadną o te 500%, bo nie utrzymywaliśmy pozycji.

 Nie inwestowanie we własną markę

Zalecenie: W wielu przypadkach jeśli chcesz być stale w TOPie należy inwestować w reklamę, bo jeśli tego nie zrobisz, szybko wypadniesz, a ktoś o podobnych ofertach zajmie Twoje miejsce...

#6 Brak poznania wartości życia klientów

Czy kalkulowałeś kiedykolwiek wartość życia swoich klientów(LTV)? Pewnie nie, więc nie ma szans żebyś dobrze określił ile masz zainwestować w AdWords.

Przyjmijmy więc, że Twoje LTV wynosi 30PLN. To znaczy, że zarabiasz 30PLN średnio w całym okresie prowadzenia działalności z klientami. Jeśli inwestujesz 18PLN , to jest dobrze, bo znaczy to że zarabiasz więcej niż wydajesz. Aczkolwiek jeśli Twoje LTV wynosi 15PLN, a inwestujesz nadal 18PLN, znaczy że szybko wypadniesz z interesu, bo wydajesz więcej niż zarabiasz.

Wiele firm nie zna swoich LTV, więc nie wiedzą też co to jest dobre CPA (koszt pozyskania). Jeśli więc Twoi klienci zostają z Tobą przez średnio 6 miesięcy i płacą Ci 100PLN co miesiąc, to Twoje LTV wynosi 600PLN. W takiej sytuacji, dobrze zrobisz inwestując w Koszt pozyskania ok. 250PLN. Jednak to wszystko zależy co sprzedajesz i jaki masz LTV dla swojego biznesu.

Zalecenie: Jeśli nie masz pojęcia jak przekalkulować swoje LTV, możesz zacząć tutaj http://blog.kissmetrics.com/how-to-calculate-lifetime-value/ . Przekalkuj Wartość życia dla swojego biznesu i zarządzaj swoją kampanią reklamową odpowiednio.

#7 Nie testowanie optymalnej pozycji reklamy

Jeśli Twoim celem jest poprawa widoczności Twojej marki na rynku, dobrym pomysłem będzie zajęcie pierwszych dwóch pozycji reklamowych, ale jeśli Twoim celem jest osiągnięcie najlepszych efektów, lepszymi pozycjami będą pozycje 3-5.

 Nie testowanie optymalnej pozycji reklamy

Pewnie zastanawiacie się , czy to możliwe abyć na niższych pozycjach niż pierwsza czy druga i mieć lepsze wyniki? Odpowiedź brzmi – oczywiście że TAK. Spowodowane jest to tym, że ludzie mają tendencję do klikania w pierwsze 2 pozycje, bez względu na to czy są bardzo zainteresowani czy tylko trochę. Aczkolwiek jeśli Twoja reklama znajdzie się na 3-5 pozycji lub niżej, nie jest to pierwsza rzecz którą dana osoba zobaczy. Wchodząc na Twoją stronę będzie bardziej świadoma tego czego szuka, i najczęściej wchodząc na strony z zakresu 3-5 decyduje się na którąś z nich nie mając potrzeby wracania do tej pierwszej. Dzięki temu mamy świadomego klienta i i dobrą pozycję.

Aczkolwiek bez testowania odpowiednich pozycji nie mamy możliwości dowiedziec się która pozycja będzie najlepsza dla naszego biznesu, która będzie przynosiła najwięcej korzyści. Czasem najlepsze będą pozycje 1-2 a w innym wypadku 3-5, nie da się tego bezbłędnie stwierdzić bez prób i błędów.

Zalecenie: Testuj i optymalizuj swoją pozycję w celu uzyskania najlepszej pozycji do osiągnięcia swoich celów. Możesz to robić m.in dzięki podwyższaniu lub obniżaniu swojego CPC (cost per click) i patrzeć co się dzieje. Jeśli Google sugeruje Ci przedział między 5-10 PLN za kliknięcie, zacznij od 5PLN i zobacz jakie efekty to przyniesie. W momencie gdy efekty nie będą zadowalające możesz tą kwotę za kliknięcie zwiększać, aż do uzyskania optymalnej kwoty.

#8 Nie jesteśmy świadomi przeciwko komu konkurujemy

Niejednokrotnie sie zdarza, że nie mamy zielonego pojęcia przeciwko komu walczymy. Nie wiemy kto jest naszym konkurentem i jakich metod używa żeby z nami konkurować.

Dla przykładu, najlepiej by było „ubrać buty klienta” i postawić się w jego sytuacji. Zobaczyć w co najchętniej klika, co przykuwa jego uwagę, wtedy możemy kliknąć i zobaczyć co nasz konkurent oferuje, poznać jego ofertę.

 Nie jesteśmy świadomi przeciwko komu konkurujemy

Można dzięki takim zabiegom porównać naszą stronę i naszą ofertę z ofertą konkurencji i wprowadzić modyfikacje, które przyciągną więcej zainteresowanych osób. Dowiemy się dzięki takim zabiegom czy nasza strona potrzebuje odświeżenia wyglądu, funkcjonalności, zabezpieczeń, może referencji czy czegoś zupełnie innego. Dobrym pomysłem byłoby zrobienie listy spostrzeżeń, które zauważyliśmy przy tym zabiegu i wcielenie ich potem w życie.

Zalecenie: Po pierwsze, przejrzyj oferty konkurencji i ich kampanie reklamowe które prowadzą aby dowiedzieć się co robisz źle i co możesz poprawić u siebie by przyciągnąć więcej zainteresowanych. Następnie przetestuj nowe rozwiązania na swojej stronie i kampanii i dowiedz się czy odnosi to oczekiwany skutek, czy jednak coś jeszcze zostało do poprawy. Nigdy nie przestawaj testować i ulepszać swoich produktów i kampanii reklamowych!

#9 Zbyt dużo wymagamy od AdWords

Czy pomyślałeś kiedyś, że być może zbyt dużo wymagasz od AdWords? Wiele osób, posiadających mały budżet oczekuje wielkich efektów. Najlepiej by było, gdyby uzyskać szerokie grono zainteresowanyc i potencjalnych klientów wydając jedynie 300PLN czy 500PLN na miesiąc. Na dłuższą metę nie wróży to sukcesów.

Jeśli Twój budżet naprawdę nie jest zbyt wielki, Twój portfel nie pęka w szwach musisz poprostu uzbroić się w cierpliwość. Nie odrazu Kraków zbudowano... Cierpliwie testuj rozwiązania i dostosuj je najlepiej do swoich potrzeb, aż będziesz w stanie najlepiej zarządzać swoim małym portfelem osiągając zadowalające wyniki.

Zalecenie: Wystartowanie z wielkim budżetem pozwoli Ci wykreować duży ruch i pozwoli Ci na znaczną optymalizację i zmianę swoich kampanii reklamowych. Miej również pewność, że wystarczająco dużo czasu poświęciłeś na obserwację i nadanie kierunku działania kampanii a także dałeś sobie czas na wykombinowanie jak Twój AdWords działa i co zrobić by działał jeszcze lepiej niż obecnie.

#10 (Biznesy e-commerce) Brak kierowania odwiedzających na poszczególne strony produktów lub kategorie

Kolejnym sporym błędem osób prowadzących kampanie AdWords jest kierowanie ruchu z reklam na stronę główną, zamiast sprecyzować reklamy pod konkretne kategorie produktów czy samych produktów. Nawet jeśli posiadasz śliczną stronę główną, potencjalny klient będzie musiał na własną rękę szukać w gąszczu informacji rzeczy która go interesuje i która sprawiła że trafił na Twoją stronę. Lepiej ułatwić życie potencjalnemu odbiorcy jak najbardziej się da, gdyż dzięki temu chętniej do nas wróci i będzie inaczej postrzegał nasze produkty.

Zalecenie: Upewnij się, że osoby które trafiają na Twoją stronę przez reklamę AdWords trafią bezpośrednio na stronę produktu który kryje się pod tą frazą, zamiast szukać go na całej stronie. Szukanie igły w stogu siana bardziej zniechęca niż zachęca. Dla przykładu, jeśli sprzedajesz suknie ślubne i wiele dodatków ślubnych przez internet i reklamujesz je w sklepie internetowym, w swojej kampanii AdWords stwórz grupę np. Samych sukni, samych butów, a następnie ich kategorie reklamuj pod innymi frazami linkując je bezpośrednio do kategorii a nie wszędzie do strony głównej swojego sklepu. Dzięki temu potencjalny klient szybciej znajdzie to czego szukał.

Unikając wymienionych w tym artykule błędów związanych z kampanią AdWords łatwiej zoptymalizujesz swoje kampanie i unikniesz wpadek, które popełnia wiele ludzi.

Jeśli masz jakieś pytania dotyczące kampanii AdWords, pisz do nas, postaramy się pomóc. 

Tekst na podstawie: http://blog.kissmetrics.com/10-commons-adwords-mistakes/