Gdzie warto się pozycjonować?
Na polskim rynku dostępnych jest dziesiątki wyszukiwarek poczynając od tych mniej znanych jak NetSprint wspierany przez Wirtualną Polskę, poprzez zagraniczne propozycje doskonale prosperujące w polsce takie jak Yahoo!, Bing, czy też najbardziej znana - Google. Czy zastanawiałeś się którą wybrać? Która będzie najkorzystniejsza do umieszczenia w niej Twojej reklamy?
Krótka historia wyszukiwarek
Pierwszą wyszukiwarką internetową było Archive opublikowane 1990 roku. Nie oferował on jednak wyszukiwania stron internetowych, a tylko plików zamieszczonych w sieci Internet. Rozmiar samego Internetu był niewielki licząc sobie zaledwie kilka tysięcy komputerów, a strony internetowe miały nie więcej niż rok czasu. Taka idea zachęcała raczej tylko pasjonatów i uczelnie wyższe, gdzie właśnie na jednej z nich - Uniwerystetu Warszawskiego wykonano pierwsze w Polsce połączenie z Internetem trwające 1 minutę. Mimo to Internet cieszył się coraz to większym zainteresowaniem.
W 1998 roku, kiedy internet nieśmiało zaczął zdobywać serca pierwszych jego użytkowników po dwóch latach rozwoju, dwóch młodych programistów Larry Page (obecnie prezes firmy Google) oraz Siergieja Brina opracowało algorytm umożliwający sortowanie treści w internecie oraz przedstawienie ich użytkownikowi w szybki i przystępny sposób. Mimo, że nie byli oni pierwsi ponieważ AltaVista powstała już w 1995, a Yahoo! rok wcześniej to właśnie algorytm Google okazał się najlepiej spełniającą wysokie kryteria użytkowników, doprowadzając nawet do zamknięcia wielu jej poprzedników. Jednakże rynek pierworodny wyszukiwarki Google szybko okazał się dla niej po prostu za mały i zdecydowano rozszerzenie jej usług na właściwie każdy kraj świata co okazło się kluczem do sukcesu, pojawiając się między innymi na polskim rynku w 2002 roku.
Google miażdży konkurencję
Początek XX wieku to czas modemów, którego dźwięk łączenia się z internetem wspomina wielu z łezką w oku. Płacąc słono za każdą minutę połączenia z Internetem liczyło się jak najszybsze wyszukiwanie potrzebnych informacji (po którym często następowało rozłączenie i czytanie 'na spokojnie'). Serca polskich Internautów podbijał wtedy Onet i Wirtualna Polska - każda z nich oferując swoją własną wyszukiwarkę treści w Internecie. Wirtualna Polska do dziś stawia na swoją wyszukiwarkę NetSprint, a Onet zrezygnował z rozwoju swojej wyszukiwarki, zaczynając korzystać z silnika wyszukiwarki Google - co finalnie okazało się sporym sukcesem tego pierwszego i ogromnym sukcesem w Polsce firmy z Mountain View. Google niesamowicie szybko podbiło serca Polaków. Wyszukiwała najszybciej i najskuteczniej.
Rozwój Google
Google jest jedną z bardzo specyficznych firm inwestującą w ogromną liczbę projektów, które często udostępnia zupełnie za darmo. Co więcej - przynajmniej raz do roku algorytm wyszukiwania informacji przez Google jest gruntownie poprawiany, a treści stron internetowych na całym świecie gruntownie badane i sprawdzane przez ludzie i pracowników Google przez 24 godziny na dobę. Nowe strony są ciągle dodawane do indeksu Google za darmo, a te niskiej jakości szybko usuwane. Większość z Was zapewne w tym momencie zapyta: Ok! Ale co oni z tego mają? Przecież nikt nie pracuje za darmo! Oczywiście - w dobie kapitalizmu mało kto pracuje za darmo. Google zarabia na kampaniach linków sponsorowanych za które pobiera opłaty za kliknięcia. Zapytasz - jak wysokie to opłaty? Wysokość opłaty ustala się samodzielnie! Jednakże jej wysokość decyduje o jej pozycji wśród innych linków.
Podsumowanie
Niezależne rankingi pokazują jasno: Google jest od dziesięciolecia niekwestionowanym królem Internetu. W Polsce z silnika Google korzysta ponad 95% internautów, a witryna Google.com jest najczęściej odwiedzaną stroną na całym świecie. Na Polskim rynku wyszukiwarka od Wirtualnej Polski - NetSprint utrzymuje się na poziomie 1%, podobnie jak produkt Microsoftu czyli Bing (dawny MSN). Dodatkowe konkluzje? Pozycjonowanie strony internetowej tylko pod wyszukiwarkę Google wpływa też na skuteczną poprawę pozycję we wszystkich innych wyszukiwarkach wymienionych wyżej.
Dziś 9 na 10 osób szukając informacji w Internecie korzysta z usług Google. Skupienie się na pozycjonowaniu w Google daje najlepsze rezultaty ponieważ, pozwala dotrzeć do zdecydowanej większości odbiorców, ale jednocześnie nie oznacza że nie znajdziemy naszej strony w innej wyszukiwarce typu BING czy WP, wręcz przeciwnie - strona będzie również w nich wyświetlana.