Narzędzia do sprawdzania stron internetowych
Praca pozycjonera wymaga od niego użycia odpowiednich narzędzi do osiągania pierwszych pozycji pozycjonowanych przez niego stron internetowych. Oczywiście pierwszym i najważniejszym narzędziem jest kreatywność i systematyczność pozycjonera, ale tu nie o tym. Dla klienta najważniejsze jest monitorowanie efektów pracy pozycjonera, aby sprawdzić czy pozycjonowanie odnosi skutek i jak bardzo opłaca się się pozycjonowanie strony intenretowej.
Sprawdzanie pozycji strony internetowej w Google
Istnieje wiele narzędzi do sprawdzania pozycji strony internetowej w Google. Jedno z nich znajdą Państwo na naszej stronie internetowej, a naszym klientom zapewniamy stały, codzienny monitoring pozycji. Wiele stron dostarcza też takie narzędzia - darmowo lub bezpłatnie. Oczywiście można porównywać wyniki z wielu stron i istnieje ryzyko, że pozycje te będą się różnić ponieważ Google posiada wiele tzw. Data Center (serwery dla lokalnych odbiorców), których synchronizacja mimo, że odbywa się prawie ciągle to mogą czasem występować różnice w wynikach wyszukiwania. Jeżeli chcemy mieć pewność, że sprawdzenie dotyczy naszego lokalnego Data Center to polecam dla użytkowników systemu Windows program Free Monitor For Google, dzięki któremu będziemy mogili sprawdzić pozycje codziennie z naszego komputera bez potrzby żmudnego ręcznego liczenia na której pozycji jest nasza strona - ten program zrobi to za nas!
ROI - Czy to się opłaca?
Oczywiście pozycjonowanie przynosi skutek gdy klienci zaczynają odwiedzać naszą stronę internetową, a już na pewno gdy klient dokonuje zamierzonych przez nas czynów - np. kupuje nasz produkt. Oczywiście ten ostatni etap musimy prześledzić sami, ręcznie. Jednakże od poprzedniego wyręczy nas Google Analytics - jest to narzędzie, dzięki któremu możemy bardzo dokładnie śledzić ruch na stronie internetowej - zobaczyć jaka stona najczęściej 'wita' naszych gości, jakie frazy najczęściej są przez nich wyszukiwane oraz które podrosny powodują, że klienci jednak opuszczają naszą stronę internetową przed dokonaniem wymaganych przez nas zabiegów na niej. Często jest to bardzo dobry sygnał do tego co na stronie internetowej należy zmienić lub na jakie hasła należy położyć nacisk przy pozycjonowaniu naszej strony www. Każdemu z naszych klientów instalujemy na stronie skrypt Google Analytics zupełnie za darmo oraz oferujemy pomoc w zrozumieniu wszystkich wykresów tam zawartych. Skrypt jest zupełnie bez inwazyjny i nie wymaga, jak to w przypadku niektórych tego typu narzędzi - żadnego linku zwrotnego.
Dobierania słów kluczowych
Ok, wiem już jak sprawdzać efekty, ale które słowa kluczowe są dla mnie najbardziej ołacalne? W odpowiedzi na to pytanie Google udostępniło Narzędzie propozycji słów kluczowych, dzięki któremu będziemy mogli sprawdzić jakie słowa kluczowe najlepiej pasują do naszej strony (pamiętaj, że słowa na które chcesz się pozycjonować muszą być zawarte w treści witryny!) lub pokazuje szacowany ruch na naszej stronie ze słów jakie sami wybraliśmy. Prezentowane liczby nie są dokładnym odzwietrciedleniem, ponieważ pokazują ogólną liczbę wejść na dany wynik wyszukiwania. Oznacza to, że jest to ilość kliknięć dla pierwszych kilku-kilkunastu domen, jakie pokażą się na ten wynik wyszukiwania.
Jest oczywiście o wiele więcej przydatnych narzędzi do audytu swojej strony na własną rękę. Kilka wybranych przez nas to m.in:
WooRank - strona na której możemy sprawdzić ważne parametry naszej strony www, jakie błędy popełniliśmy przy jej tworzeniu i co musimy jeszcze poprawić, aby była jeszcze lepiej widoczna w sieci. Informacje jakie otrzymujemy po analizie strony za pomocą WooRank to np. w jakim języku napisana jest strona, czy jest zgodna ze standardami W3C, czy też nawet na jakim serwerze znajduje się witryna.
Seoptimer - SEO Audit
Seoptimer - darmowy, ale nieco mniej dokładny odpowiednik WooRank, przydatny od czasu gdy WooRank wprowadził opłaty za więcej niż jedną analizę w tygodniu.
HubSpot - kolejne bardzo ciekaw i stosunkowo dokładne narzędzie do analizy optymalizacji strony internetowej pod kątem SEO oraz użytwkoników. Zastosowanie się do uwag z audytu może zwiększyć zdecydowanie ruch na stronie i doprowadzić do wzrostu liczby zamówień ze strony.
SeoSiteCheckup - narzędzie do dogłębnej analizy kodu na stronie internetowej wraz z uwagami odnośnie poprawy kompresji i czasu ładowania się strony. Więcej na ten temat znajdziesz w naszym artykule: Jak sprawdzić parametry strony?
DomainTools - strona dzięki której otrzymujemy dużą ilość informacji o naszej witrynie, np. ilość linków i grafik na stronie, data rejestracji domeny, szczegółowe informacje o serwerze na którym znajduje się strona.
SmartViper - strona z narzędziem do analizy linków prowadzących do strony internetowej oraz ruchu na stronie internetowej.
Plagiarisma.Net
Plagiarisma - strona sprawdzająca powtarzalność tekstu na innych stronach w sieci. Tutaj możemy sprawdzić, czy tekst który chcemy wstawić na stronę, istnieje już w internecie czy mamy szansę na unikalność :)
CopyScape - strona podobna do poprzedniej (plagiarisma), sprawdzająca unikalność treści na stronie.
Narzędzia dla webmasterów - Narzędzia oferowane przez Google dla webmasterów, pokazują wiele istotnych informacji o stronie, potrzebnych do optymalizacji strony www.
FireBug - program/rozszerzenie dla przeglądarki Firefox, dzięki któremu zaawansowany użtkownik może dowiedzieć się jak wygląda strona "od podszewki".
Jest to oczywiście tylko wąska lista najciekawszych narzędzi do samodzielnej analizy i audytu stron internetowych.